BIM
BIM-model als basis voor renovatiewerken
Wie door de Kartuizerlaan in de Oost-Vlaamse hoofdstad kuiert, botst ongetwijfeld ter hoogte van nummer 70 op een verouderd schoolgebouw. Een verloederd pand, dat met de nodige renovatiewerken weer in oude glorie hersteld kan worden. Voordat de renovatiewerken uit de startblokken kunnen schieten, zijn plannen noodzakelijk en daar was MEET HET de geknipte partner voor. We spreken met Pieter over het gebruikte meetmateriaal en de uitdagingen die tijdens het project zijn pad kruisten.
“Het verouderde schoolgebouw in de Kartuizerlaan ondergaat binnenkort een volledige metamorfose. Grote renovatiewerken staan er op de planning. De toenmalige school is ondertussen verhuisd naar een nieuwe locatie in het Gentse en het gebouw is de thuisbasis geworden van OpStap, een sociaal activeringsproject voor kwetsbare (ex-) druggebruikers van Gent”, zo steekt Pieter van wal. “De renovatiewerken kunnen natuurlijk pas starten als alles nauwkeurig in kaart is gebracht, dus klopten ze bij ons aan voor het maken van een BIM-model. De puntenwolk, als basis voor het BIM-model, is het resultaat van metingen van mobiele en terrestrische scanners. De terrestrische P40 laserscanner voor de buitengevels en een combinatie van de terrestrische RTC laserscanner met mobiele NavVis VLX voor binnen. Dit alles gecombineerd met een basisnet, de referentiepunten waarvoor we met een totaalstation zo exact mogelijk de XYZ-coördinaten bepalen.”
Wie de eerste keer door het verouderde gebouw wandelt, zal zich eerder in een doolhof wanen. De site heeft een totale oppervlakte van bijna 2850 m², met tientallen afzonderlijke lokalen en eindeloze gangen. Een titanenarbeid als alles met de statische scanners zou gemeten moeten worden. “De NavVis VLX was onze perfecte rechterhand in het oude schoolgebouw. Als je alle 50 lokalen terrestrisch zou opmeten, dan moet je al gauw 20-30 minuten rekenen per ruimte, terwijl we dankzij de mobiele scanner veel efficiënter kunnen werken. We hebben ongeveer 150 terrestrische scans uitgevoerd voor de eerste drie gebouwen, aangevuld met mobiele scans voor de laatste twee. Hoewel de VLX nog maar een halfjaar tot ons gamma behoort, is het nu al duidelijk dat we daar in de toekomst nog vaak op zullen terugvallen”, zo gaat Pieter verder.
Elk project gaat gepaard met een aantal uitdagingen en dat was bij het project in Kartuizerlaan niet anders. “Voor mij was het vooral een uitdaging om alles mooi te verwerken tot één wolk, want diverse soorten wolken samenvoegen vergt de nodige nauwkeurigheid. Een tweede uitdaging was het efficiënt plaatsen van de controlepunten. Bij VLX is het belangrijk dat er voldoende referentiepunten zijn, verspreid in de gebouwen. Niet elk lokaal was echter even goed bereikbaar met het totaalstation, dus dat vroeg vaak het nodige uitzoekwerk en een andere aanpak dan gewoonlijk. De uitdagingen hebben we succesvol volbracht en ik kan terugkijken op een mooi en geslaagd project”, zo besluit de projectleider van MEET HET.