KUDD: Lecom HSE

Een klant uit de duizend

Elk bedrijf komt in aanraking met wettelijk verplichte keuringen van technische installaties, denk maar aan branddeuren, liften en noodverlichting. Frequente keuringen zijn nodig om milieu- en veiligheidsrisico’s tot een minimum te beperken of - in extreme gevallen - het afsluiten van installaties te voorkomen. De integrale opvolging van die controles is echter een groot probleem. Isabelle Huybrechts van LecomHSE komt met de oplossing: één digitaal systeem voor alle mogelijke keuringen, waarbij alle systemen en betrokken partijen aan elkaar gelinkt worden.

Voor de klant KV Oostende maakte MEET HET een digital twin, waarop LecomHSE alle technische installaties kan aanduiden als point of interest (POI). De gebouwbeheerders, preventieadviseurs of veiligheidsverantwoordelijken kunnen nu met slechts één klik de technische fiches, veiligheidsvoorschriften, onderhoudsfiches, keuringsverslagen en eventuele openstaande inbreuken van alle installaties raadplegen.

Efficiënte wettelijke controles

“Lecom staat voor ‘Legal Compliance’, maar ook voor ‘Let’s Communicate’”, vertelt Isabelle. “Het idee is ontstaan uit mijn eigen ervaring als preventieadviseur en milieucoördinator . Ik merkte dat veel bedrijven moeite hebben met de opvolging van de wettelijk verplichte keuringen van hun technische installaties. Als ondernemer heb je nu eenmaal niet veel tijd en dan is de opvolging van die installaties er vaak te veel aan. Maar dit brengt veel risico’s met zich mee, dus ik wil met Lecom gebouwbeheerders, preventieadviseurs en veiligheidsverantwoordelijken ontzorgen op elk vlak dat met keuringen en wettelijke, verplichte controles van technische installaties te maken heeft.”

Isabelle merkte uit eigen ervaring dat het gebouwbeheer vaak heel tijdrovend en niet efficiënt verliep. Daarom besloot ze voluit te opteren voor innovatieve digitalisering. “In mijn job was het altijd achter de feiten aanlopen, dus ik besloot het heft in eigen handen te nemen. Ik werk nu samen met ACEG, een keuringsorganisme dat met een eigen platform werkt waarop klanten meteen kunnen zien met welke installaties ze werken, of een keuring gepland moet worden, wat de resultaten zijn van de keuring … We willen één digitaal systeem ontwikkelen voor alle mogelijke keuringen, waarbij alle systemen en betrokken partijen aan elkaar gelinkt kunnen worden.”

"Zo kan de gebruiker met slechts één klik de technische fiches, veiligheidsvoorschriften, onderhoudsfiches, keuringsverslagen en eventuele openstaande inbreuken van alle installaties raadplegen."

Digitale innovatie in gebouwbeheer

“Om aan hedendaagse noden te voldoen, is digitale innovatie in gebouwbeheer zeer belangrijk. Zo hebben wij bij MEET HET aangeklopt om een digital twin te maken van de gebouwen van KV Oostende. Zij hebben een 3D-model gemaakt van het gebouw en daar hebben wij onze platformlaag ‘legal compliance’ opgezet. Alle technische installaties zijn daarin aangeduid als point of interest (POI), zo kan de gebruiker met slechts één klik de technische fiches, veiligheidsvoorschriften, onderhoudsfiches, keuringsverslagen en eventuele openstaande inbreuken van alle installaties raadplegen. Die transparantie naar bedrijven toe is zeer belangrijk”, aldus Isabelle.


“Op een presentatie van Leica kwam ik in contact met MEET HET. Het was meteen duidelijk dat Bram een plezante ondernemer is die vooruit wilt en altijd een win-winsituatie nastreeft. Ik ben heel tevreden over de samenwerking en de vlotte communicatie, want bij elke vraag stond MEET HET meteen paraat. Heel toegankelijk en oplossingsgericht, dus in de toekomst doen we zeker weer een beroep op hen”, zo besluit Isabelle.

Ook Klaas Vanthournout, Stadium Facilities & Maintenance verantwoordelijke bij KV Oostende, is zeer tevreden over de samenwerking met MEET HET: “Ik heb de 3D-scan overlopen met MEET HET en daar was ik zeer tevreden over, het biedt veel mogelijkheden, dus ik kan zeker spreken over een mooie win-winsituatie. In de toekomst klop ik weer bij hen aan voor een dergelijke opdracht.”

Lees ook