Meten op de autosnelweg

Opmeting en uitzetwerk

Expertise komt niet te kort

Het bedrijf Martens Consulting heeft in Nederland expertise opgebouwd rond dit soort werken. Voor de opmetingen doet men beroep op Jim Waegeman van MEET HET Dendermonde. Hij heeft al op heel wat gekende locaties metingen uitgevoerd: de Beverentunnel, de Tijsmanstunnel, de Vierarmentunnel, de Craeybeckxtunnel, de Liefkenshoektunnel, de Kennedytunnel… “Als je op deze plaatsen slagbomen ziet, dan heb ik deze uitgezet,” glimlacht Jim.

Hoe begin je aan zo’n opdracht?

“Het meten zelf gebeurt eigenlijk vrij klassiek,” vervolgt hij. “Ik gebruik een totaalstation voor alle metingen. Het opmeten gebeurt eigenlijk in vier stappen. Eerst wordt de zone van de werken opgemeten. Deze zone begint 50 meter voor en 50 meter achter het punt waar de slagbomen en signalisatie zullen geplaatst worden. Tijdens deze eerste meting worden alle belijningen en hoogteverschillen gemeten. Op basis van deze meetresultaten wordt er een ontwerp gemaakt.

De volgende drie stappen volgen elkaar meestal in een tweetal weken op. Eerst zet ik de fundering uit. Wanneer de fundering geplaatst is, meet ik de ankers in deze fundering uit. Zo maken we dat de elementen aan beide zijden van de weg netjes tegenover elkaar staan. Als laatste stap meet ik de betonnen sokkels opnieuw uit, zodat alles exact juist gemonteerd kan worden.”

Dus eigenlijk is het een tamelijk ‘standaard’ werk?

“Het meten op zich is inderdaad tamelijk standaard. Maar alles er rond natuurlijk niet. De eerste keer dat ik een dergelijke opdracht uitvoerde, was dat natuurlijk wel spannend. Als je voor het eerst in een afgesloten tunnel rijdt, is dat best een beleving. Maar na verloop van tijd is het speciale er wat af.

De veiligheid is echter altijd een uitdaging. Er is altijd een team bij mij om te zorgen dat ik veilig kan meten. Bij de opmetingen aan de Kennedytunnel waren er drie botsabsorbeerders en ook mijn klant aanwezig. Die laatste heeft altijd een fluitje mee. Als ik dat hoor, weet ik dat ik direct aan de kant moet 😉. Daarnaast is het altijd avondwerk, omdat de tunnels enkel ’s avonds en in het weekend kunnen worden afgesloten. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.”

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Meet Het Logo Icon White

Voor algemene vragen,
samenwerkingen of gekke
projecten helpen we je graag via
ons hoofdkantoor verder.

CONTACTEER ONS Arrow Link